16 Aralık 2012 Pazar

URDU (ordu) DİLİ ||başlangıç||


Urduca Hindistan ve Pakistan'ın resmi dilidir. Urdu Türkçe de ki ordu kelimesinden gelmektedir. Hintçeye çok benzer ama Hintçeden farklıdır. Alfabesi Arap harflerinden oluşur. Bu dil orjinal değildir, Moğolca, Farsça, Arapça, sankritçe ve Türkçe den meydana gelmiştir. Gazneli Mahmut'un Hindistan'ın bir kısmını fethi sonucu Orada bulunan Türk askerlerin Hindistan halkıyla kaynaşması sonucu Pek çok Türkçe kelime Urduca ya geçmiştir. Yaklaşık 5000 kelime olduğu söyleniyor. Ne kadar Doğru bilemiyorum. Aslında Türkçeye benzer ve basit bir dil yapısı vardır fakat bunu Arap harfleriyle öğrenmek isterseniz iş biraz güçleşiyor. Nitekim öyle öğrenmekte de yarar var çünkü latin harfleriyle öğrenmeye çalışıldığında telafuzlar yanlış olabiliyor.

Ben latin harfleriyle öğrenmeye başladım. Telafuzlarda sıkıntı yaşamadım çünkü Kulağım bu dile uzun zamandır aşina. Bollywood filmleri sayesinde. Eğer öğrenmeye karar verdiyseniz, ya da telafuzunuzu geliştirmek isterseniz mutlaka sık sık alt yazılı bollywood filmleri izleyin orjinal dili ile. Emin olun çok faydası var. Hatta filmlerde Türkçe kelimeleri duyduğunuzda Heycan yapıcağınızdan eminim :D


şimdi Urdu dilinin Alfabelerini inceleyelim önce.


Harfleri burdan okuyarak öğrenmek gerçekten de çok güç, bunun yanında sesli telafuzlarını da duymak gerekiyor. Bunun için online ya da reel kurslara başvurabilirsiniz. Bazı harflerin telafuzuysa gerçekten güç. Çünkü alışık olmadığımız gırtlak kullanımı istiyor. Neyse bunlar küçük bilgilendirmeler sadece. Şimdi Benim yapabileceğim şey size Latin harfleriyle öğrendiklerimi aktarmak. okunuşları hakkında da bilgilendirme de bulunucam ki telafuzda sıkıntı yaşamayın. (Bu şekilde öğrenmek yanlış değil fakat Urdu yazısını okuyup yazamaz anlayamazsınız. Fakat konuşabilir anlaşabilirsiniz. Zaten sosyal paylaşım sitelerinde de Urdu konuşan herkes latin harflerini kullanıyor.)

ZAMİRLER
Mein : Ben              Mera : benim
Tum : Sen (samimi)  Tera (samimi) : senin
Aap : Sen  (resmi)   Aap ka(resmi) : senin
Woh : O                  İs ka : onun   / Oos ka  : onun (ondan bahsedilirken 
Hum : Biz                hamaaraa : bizim                                orada değilse)
Woh : Onlar            Oon ka : onların

Mera : Benim ki       Not: Urdu kelimeler de Latincede Neredeyse yazıldığı gibi  
Tera : Senin ki         okunur, Türkçe de olduğu gibi. Fakat bazı telafuzlarda  
İs ka : Onun ki         son harfler düşüyor. Mesela ; Yazılışı      Okunuşu
Hamaaraai : bizim ki                                              Mein            Me 
Oon kai : onların ki                                                Woh            Wo

CÜMLEDE ÖZNELERDEN SONRA KULLANILAN OLMAK FİİLİ
Tıpkı ingilizce dil yapısında olduğu gibi urduca da öznelerden sonra am is are was were gibi olmak fiilleri kullanılır. Biraz ingilizce temeli olanlar ne demek istediğimi anlayacaktır. Kısacası aşağıda belirteceğim kelimeler olmak anlamına gelir.

Hai Yada Hay (Woh için)
Hoon (Mein için)
hein (hum ve woh, Aap için)
Tha (woh için geçmiş zaman tekil erkek hitabında)
Thhee (woh için geçmiş zaman tekil kız hitabında)
Thhay (Tum Aap woh Hum için kullanılır geçmiş zaman çoğul)


SORU KELİMELERİ
Kasey ? : Nasıl ?                 Aap kasey hein? : Nasılsın?
Kiya ?  : Ne ?                     Yeh kiya hay? : Bu nedir?
Kon? : Kim ?                      Woh kon hay? : O kim ?
kahan? : Nerde? Neresi?     Madrassa kahaan hay?: Okul nerede?
Kab ? : Ne zaman?             Hum kab chalain hay? : Ne zaman Gideceğiz?
Kiyoon? : Neden?               Yahaan andhera kiyoon hay?: Burası neden 
                                                                                              karanlık?

Urduca kelimeler ve Cümleler Türkçe karşılıklarıyla öğrenmek isterseniz linklere tıklayın

8 yorum:

  1. Çok teşekkürler, bilgilendirici olmuş. Ancak linkler açılmıyor.

    YanıtlaSil
  2. eksiklerimizi hatalarımızı bildirdiğiniz için bizde teşekkür ederiz. Linkler Yenilenmiştir...

    YanıtlaSil
  3. Yanıtlar
    1. Harika olmak isterdik, kusurlarimiz oluyor tabiiki. Ama tesekkur ederim begendigniz icin...

      Sil
  4. mükemmel bi blog olmuş... Allah razı olsun... inanılmaz bir hint kültürü ve dil merakım vardı..bi çok şeyi buradan karşılamış oldum.. mükemmel hizmet.. ayrıca ashuqi 2 film müziğinin olması da tabii ayrı bi güzellik :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Cok tesekkur ederim begeniniz icin , elimden geldigince biseyler yapmaya calistim ve cabalamaya devam ediyorum. Ayrica aashiqui 2 nin sarkisininda ayri bi manasi var burda calmasinin biraz buruk bi mana... tekrar tesekkurler.

      Sil
  5. merhaba ben istanbul üsküdarda oturuyorum hintlere oldum olası ilgim var = ) acaba burada urdu dilini öğrenebileceğim bir merkez var mı? ben araştırdım ama bulamadım. bilgisi olan paylaşırsa sevinirim... bu arada siteden bayağı faydalanacağımı düşünüyorum emeğinize sağlık : )

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Urdu dili ülkemizde çok fazla bilinen ve kullanım sahası olmayan bir dil olduğu için öğretilen yerler kısıtlı. Ama aydında özel kursların olduğu haberini okumuştum. Mutlaka istanbulda da böyle urdu dili kursu veren yerler mevcuttur. Ben internetten biraz araştırdım bulabildiğim tek yer burası ;

      Eastern Language Institute
      (ar., osm, fars, urdu, ibra., rus.)
      Meşrutiyet Caddesi. No:65-67 Beyoğlu İstanbul
      (İngiliz Konsolosluğu karşısı çaprazı)
      Tel: 0212 245 94 65 pbx
      Faks: 0212 245 94 65

      Kursun içeriği:
      Program Tanımları:
      URDUCA

      Dil Hakkında
      Urduca, Delhi yakınlarında Ganj Irmağı'yla Yamuna Irmağı arasındaki bölgede konuşulan Hint-Ari Dilidir. Hintçe ile dilbilgisi özellikleri hemen hemen aynı olmasına rağmen, Arapça ve Farça'nın etkisinde kalmıştır. Urdu Alfabesi Fars Alfabesi'nin farklı karakteriyle yazılmaktadır. Günümüzde Pakistan Devleti'nin milli dili olan ve Hindistan'ın resmi dilleri arasında yer alan Urduca, Türkler'in Hindistan'daki fetihlerini müteakip, o bölgenin mahalli dilleri ile müslüman askerlerin konuştukları Farsça, Arapça ve Türkçe gibi dillerin karışımı olarak ortaya çıkmıştır. Günümüzde başta Pakistan ve Hindistan olmak üzere dünyanın değişik ülkelerinde yüzmilyonlarca kişi tarafından konuşulan Urduca, yüzyıllardan beri Pakistan ve Hindistan'da edebiyat ve kültür dili olarak kullanıla gelmiş ve bu dilde her sahada sayısız eserler ortaya konmuştur.


      Seviyeler ( Kurslar )aşağıdaki gibidir :
      KURS 1. Hazırlık
      KURS 2. Başlangıç
      KURS 3. Temel
      KURS 4. Orta
      KURS 5. İyi
      KURS 6. İleri

      Kursiyerlerimiz;
      1. KURS SONUNDA (HAZIRLIK )
      Alfabeyi tanıma, Okuma - Yazma, dilin mantığını kavranmış olur

      2. KURS SONUNDA (BAŞLANGIÇ )
      Günlük temel ihtiyaçlar gidemeye başlanır

      3. KUR SONUNDA (TEMEL )
      Okuyup yazabilme yetisi kazanılmış olur

      4. KURS SONUNDA (ORTA )
      Dilin konuşulduğu ülkelerde rahatça yaşanabilir seviyeye ulaşılır

      5. KUR SONUNDA (İyi )
      Öğrendiği dille ilgili materyalleri anlayıp Türkçe'ye çevirebilecek hale gelir.

      6. KURS SONUNDA (İeri )
      Öğrendiği dille düşünebilme.Öğrendiği dile çeviri yapabilme.


      Umarım sitemden de faydam Dokunur , Teşekkür ederim :)

      Unutmadan Eklemeliyim, çünkü kendim çok geç kaldım bunun için, istanbulda Ankarada Belli üniversitelerde Urdu Dili bölümü Bulunmakta, imkan varsa bu bölümü de okuyabilir, çevirmenlik yapabilir, tur rehberliği yapabilir, konsolosluklarda iş bulabilirsiniz.

      Sil

Yorumlarınız için Teşekkür ederim.